Monday, May 20, 2013

Cekur


Pokok- pokok cekur yg ada kat laman depan rumah.. 3 pasu semuanye.. alhamdulillah sejak dr mengandungkan delisha kite setahun setengah jugaklah... pokok- pokok cekur ni terus subur. Suke sgt ambik pucuk yg paling mude berbentuk trompet buat ulam. Memang tambah selera makan... hehehehe. Isi atau ubi cekur cume makan mase dlm pantang... tu pn gagahkan ajer... bau dan rasenyer agak kuat...

Antara khasiat cekur dr bacaan di wikipedia:


Cekur atau cekur putih atau nama saintifiknya Kaempferia galanga Linn [1]dari keluarga "Zingiberaceae" adalah sejenis tumbuhan tropika yang terdapat diMalaysia. Cekur adalah tumbuhan herbayang bersaiz kecil dan hanya mempunyai dua hingga tujuh helai daun sahaja. Daun cekur boleh mencapai saiz 10 cm dan bunga tumbuhan ini pula mempunyai belahan yang berwarna putih dan dua belahan lengkuk yang berwarna ungu. Batang yang muda biasanya berwarna hijau muda dan batang yang tua berwarna hijau tua dan kelabu. Batang pada pangkal pokok biasanya sebesar ibu jari.

Ciri-ciri botani


Lukisan Kaempferia galanga
Herba kecil tumbuh mencecah 10 cm, tumbuh merumpun. Isi rizom berwarna putih dan kulit berwarna coklat keperangan. Daun tunggal, lebar, tiada tangkai, berbentuk panjang memujur dengan hujung meruncing, pucuk muda berwarna hijau muda, daun tua berwarna hijau tua, permukaan berkilat, berbau wangi. Bunga tunggal, sederhana besar, keluar dari celah ketiak daun, mempunyai empat kelopak, berwarna putih keunguan.

Ulam

Rizom cekur yang dikupas kulit, ditumbuk bersama cili lalu dimakan bersama nasi. Pucuk muda cekur pula dimakan mentah atau dicelur dan kemudian dicecah dengan cecahan seperti sambal belacan, budu, cencalok ataupun pencecah yang lain. Pucuk yang dihiris halus boleh dimasukkan ke dalam masakan seperti nasi kerabunasi ulam dan kerabu. Rasanya sedikit pedas dan rangup serta wangi apabila dimakan.

Khasiat

Rizom cekur mengandungi pati, air, zink, kalsium, kalium, zat besi, minyak atsiri berupa sineol, asid metil kanil dan asid cinnamik, etil aster, borneol, kamphene, paraeumarin, asid anisik, alkaloid dan gam.[perlu rujukan]
Ia popular di kalangan ibu-ibu yang baru bersalin bagi mengeluarkan angin dan menguncupkan rahim. Terdapat juga mereka yang memakannya bagi mengubati batuk, sakit tekak dan meredakan demam panas. Ia mempunyai bahan yang dapat bertindak sebagai antibakteria, antifungus dan antikeradangan. Dengan mengamalkan memakannya, ia dapat mencegah sakit, sengal tulang, awet muda.



Tang awet mude tu yg best skali hehehe.
Sedang reseach ulaman ape lg yg boleh dimakan dalam tempoh berpantang. Mase pantang bersalin delisha cume makan sawi dan cekur. Dah nak abis pantang br nenek dtg dr kampung bgtau boleh makan kemangi....


7 comments:

  1. salam... byknya cekur..dan sihat2 belaka! Lynn dr belajar tanam, itupun pemberian dr rakan blog. Tak begitu tahu khasiatnya tp pernah nampak bunganya berwarna putih + purple.. boleh tahan cantik..

    ReplyDelete
  2. Salam lyn... alhamdulilah... dulu mase still kerja... cekur ni lah yg maintain sihat jer. Senang nak jage kot... tahan penyakit. Kalau lyn tanam atas tanah lg gemuk2 rasenyer...

    ReplyDelete
  3. bunga cekur ni pun wangi.... suka cium...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bonda...awal pg je dpt tgk bunga cekut ni... penah cium sbb cipoet je bungganya... tp cantik... bile berbungga hati tukang kebinnyer pn berbunga2..

      Delete
  4. assalam.. salam kenal .. akak pun ada tanam cekur... adalah sepasu... memang sedap buat ulam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam kak.... salam kenal.. :). Mmg betul kalau makan berulam cekur mase dlm pantang pn nak menambah nasi... hehehehe tp x boleh sbb ade pemantau.!

      Delete
  5. Syukur Alhamdulillah di tahun ini Saya mendapatkan Rezeki yg berlimpah sebab sudah hampir 10 Tahun Saya bekerja di (HONGKONG) tdk pernah menikmati hasil jeripaya saya karna Hutang keluarga Sangatlah banyak namun Akhirnya, saya bisa terlepas dari masalah Hutang Baik di bank maupun sama Majikan saya di Tahun yg penuh berkah ini,
    Dan sekarang saya bisa pulang ke Indonesia dgn membawakan Modal buat Keluarga supaya usaha kami bisa di lanjutkan lagi,dan tak lupa saya ucapkan Terimah kasih banyak kepada AKI GENDENG karna Beliaulah yg tlah memberikan bantuan kepada kami melalui bantuan Nomor Togel jadi sayapun berhasil menang di pemasangan Nomor di HONGKONG dan menang banyak
    Jadi,Bagi Teman yg ada di group ini yg mempunyai masalah silahkan minta bantuan Sama AKI GENDENG dgn cara TLFN di Nomor ;082-313-481-643 percaya ataupun tdk itu tergantung sama anda Namun inilah kisa nyata sayahttp://prediksitogelsnipar77.blogspot.com/

    ReplyDelete