Tuesday, May 21, 2013

Ikan guppyku beranak.!

Assalam....

Cer tgk gambar ni... ni kul 7.30 pg tau... die dah muleeee
Kononnyer nak babai ayah pg kerja... ibu sibuk menjenguk pokok pokok... sebelah kaki dah masuk dlm kolam... ish ish ish anak dareku....

Lepas bersihkan kolam ritu... pump air pancut tu boleh rosak pulak... so takdelah air mengalir turun dr kolam kecil... 

Petang semalam lepas ayah balik dr kerja terus ajak die pegi kedai ikan hiasan.... nak beli guppy lah letak dalam kolam kecil. Kalau x kompem ibu jd penternak jentik2 memandangkan xde lg air mengalir... boleh rosak pulak pump tu... 

Niat hati nak beli guppy jer... tp biaselah.. dah byk2 ditayang kat kedai ikan tu... banyak jugaklah yg di beli... 

Al kisah mase lepaskan guppy perasan 2 ekor yg perutnyer terboyot2.. huh.. mengandung nih... ( dah mcm mak bidan lak) hehehe....

Pg ni... cer tgk...haaaaa dah beranak.!!
Ibu dah ade cucu lah delisha... cucu segera nih.

 Nampak tak anak2 kecil yg berenang2 tu... guppy ni mmg jenis yg sangat mudahembiak.. kat rumah mama ibu... merate2 mama ibu letakkan ikan guppy..supaya tempat yg bertakung air.. mcm kolam2 pokok teratai tak membiaka jentik jentik.

Itulah die ikan yg beranak... yg kuning dan gemok tu hahahaha...

Yg ni pulak pencapaian budak baju kuning pipi tembam rambut toncet.... bederau darah ibu sayang oiiii... awak tu pompuan cubelah gurly skettt..


2 comments:

  1. ikan gapi bertelur..dia mengeramkan telurnya dlam perut..lepas penetasan berlaku..ibu gapi pun melepaskan anaknya..tu nmpak mcm beranak..sebenarnya tidak..info untuk kak..hehe sya peminat guppy..

    ReplyDelete